tisdag 24 augusti 2010

Mumbai - Ordning i kaoset ?



Vid mina tidigare kortare möten med Mumbai framstod staden som fullständigt kaotisk, en oordnad explosion av ljud, folk och folkliv, trafik, lukter och synintryck. Alla sinnen blev snabbt mättade. Orkade till slut inte se, höra, känna eller lukta något mer. Behövde vila från stadens puls. Mumbaikerna gör det så bra själva.

Men det var jag som var i kaos, inte Mumbai !


Men tiden, mina tre veckor här som en sinnesberusad och handlingsförlamad, har till slut fungerat precis så som när ögat skiftar från att se en mängd prickar till att se ett mönster.
Mumbai är som en stor, påfrestande, svettig, nyfiken, ljudlig, stirrande, härlig, varm, glad och godhjärtad vän. Staden vaknar till liv först vid tiotiden och lugnar ner sig igen tolv timmar senare. Och på natten en annan stad, ljuset från bilarnas lyktor,

neonskyltar och skyskrapor tar fram storstadskänslan.

Men det är en snäll storstad, ofta med förklaring (ibland bara med ett stort leende) på det som för den ovane verkar konstigt. Helt plötsligt ser jag taxichauffärernas skickliga navigering med hjälp av tuta, handrörelser, utrop , otillåtna U-svängar, och centimetermarginaler. Och att det finns mycket människor överallt ber
or helt enkelt på att det finns långt fler anställda på butiker, restauranger, hotell osv än vad man är van vid. På hotellet har de t.ex. vakter, butlers, receptionister, pool"killar", gympersonal, städare, tvätthämtare, fruktpåfyllare, vattenpåfyllare, hantverkare, trädgårdspersonal, serveringspersonal osv osv.


Och, eftersom jag gillar min kompis Mumbai just idag (imorgon en ny dag), så vill jag som avslutning lyfta fram en fin hinduisk tradition de firar idag tisdagen den 24 aug 2010. Det är Rakshabandhan, som firas för att ära banden mellan bröder och systrar. Systrarna knyter ett tunt rött band (rakhi) kring brödernas handled för att ge dem lycka och välgång. Ute på stan nyss såg jag många familjer, finklädda med nyknutna röda armband på männen och pojkarna och små presenpåsar i kvinnorna och flickornas hander. Varför inte slå en signal, en telefontråds rakhi, till din bror och/eller syster idag ?


Glad Rakshabandhan och en lite extra hälsning idag till mina bröder A, P och H.


K


1 kommentar:

  1. Tack för hälsningen och skönt att höra att kaoset lagt sig.

    Kram

    Brolla A

    SvaraRadera