tisdag 30 november 2010

Mission: Yea…st


Vi har nu ätit indisk mat i alla former och färger. Gott och spännande. Men som enkel Svenne och nordbo saknar jag nu ENKEL hemlagad mat jag känner igen. Hastade iväg till butiken för att köpa ingredienser till några lätta pastarätter och hemmagjord pizza.

Fyra timmar senare hade jag åkt kors och tvärs genom stan (rullator hastighet på trafiken) och plöjt igenom de tre små butikerna med internationellt utbud som finns inom några timmars radie. (Ha för det utbudet!). Längst ner på någon hylla och i dammiga hörn skyltade med ”International Food” samt med hjälp av hinditalande butikspersonal och engelsktalande kunder hade jag skrapat ihop några guldklimpar: tomatpuré, gul lök, oregano, vetemjöl, soltorkade tomater och tagliatelle. Utmattad, men nöjd. Det enda som fattades för att få till pizza var lite jäst.

Kände mig vid det här laget ganska varm och trött (kan vara bristen på glögg, lussebullar, adventsljus, tomtar och julmusik som tog ut sin rätt). Bara idag kan jag väl få tycka att nötkött, skinka, kaffe, snö, bastu, renar och renat tomten och julmust är något alla borde känna till… och så jäst såklart. Och JA, det är ”cold outside”, men det är ”varm inside”. Very nice! Nej, inte så mörkt ute, snön lyser upp. Beautiful!

Yes, yeast. Nej, inte chokladpulver, jorgubbspulver, kakmix, soppapulver osv. Tystnad omkring mig när jag lite småsvettigt och i halvfasett beskrev med ord och kroppsspråk hur degen skulle jäsa (”rise” – händerna upp i luften) och bli luftig och krispig . YES, YEAST, Y..E..A..S..T! I AM GOING TO MAKE PIZZA! Sorry, Madam, we don’t have that y e a s t”. Vad då that, tänker jag. Jäst är inget that, det är en livsförnödenhet. Inget bröd, bullar och pizza utan jäst. Ingen riktig macka! Hur kan det inte finnas i varje butik?

Enklare och mindre frustrerande att bara beställa hem från närliggande pizzeria. De har god pizza här. Men, nej. Nu var det hemmapizza time. Jakten på jäst kommer att forsätta. Jag börjar fundera på om jag inte ska ta och baka surdegsbröd, kanel- och lussebullar, knäck och pepparkakor också. Göra julskina och köttbullar, lutfisk... JAPP.

Eller kanske bara åka hem till lilla Sverige och fira jul. Helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Njuter av hur du fångar det hel! Inget fel på närvaron.

    SvaraRadera
  2. Tack. Jakten fortsätter idag...

    SvaraRadera